Concert 25 nov: Amor

Kamerkoor Noord geeft haar eerste concert op vrijdagavond 25 november in dit Dorpskerk van Zunderdorp met muziek van Monteverdi, Buxtehude en Händel.

25 november, 20:00 uur
Dorpskerk Zunderdorp
Achterlaan 12

Kamerkoor Noord
Swes Barokorkest
Heleen Bongenaar sopraan
Punto Bawono luit
Benjamin Bakker dirigent

Voorverkoop: 15,- bestel hier
Deurverkoop: 20,- vanaf 19:30 uur

Programma:

Monteverdi Lamento della Ninfa
Monteverdi Anima mia perdona
Monteverdi Sfogava con le stelle
Monteverdi Lamento D’Arianna
Händel Tu del ciel ministro eletto
Buxtehude Herzlich lieb hab ich dich, o Herr

duur: 55 min

Toelichting

Kamerkoor Noord is een nieuw koor in Amsterdam opgericht door dirigent Benjamin Bakker. In het eerste programma pakken we uit met muziek van Monteverdi, Händel en Buxtehude

Op het programma staan werken van Monteverdi, Händel en Buxtehude centraal. Belangrijke spil in dit drietal is Claudio Monteverdi. Hij groeide op in de Renaissance en bracht met zijn muzikale vernieuwingen een nieuwe stijl tot leven: de Barok. Er kwam meer aandacht voor tekstbeleving en emotie. Ook solozang en recitatieven werden voor het eerst ingezet tezamen met het gebruik van een basso continuo.

Van Monteverdi staan er drie prachtige werken op het programma, waaronder de vijfstemmige madrigalen Il Lamento d’Arianna (Ariadnes klaagang) uit zijn verloren opera: Arianna. Een liefdesverhaal over een prinses die verliefd wordt op de Griekse held Theseus en uiteindelijk door hem in de steek wordt gelaten en eenzaam achterblijft op het eiland Naxos. Monteverdi weet de gevoelens van Ariadne meesterlijk te verwoorden.

Ook in de profane muziek zien we duidelijke invloeden uit de Venetiaanse school opkomen. Händel en Buxtehude waren meesterlijke woordkunstenaars die tot over de grenzen bekend en beroemd waren om hun doeltreffende muziek. Sopraan solist Heleen Bongenaar zingt de prachtige aria Tu Del Ciel uit het oratorium Il trionfo del Tempo e della Verità  (De triomf van de tijd en de waarheid) van G.F. Händel. De aria heeft een verheven kwaliteit, waarin de sopraan een directe oproep doet aan de hemel.

Het concert wordt afgesloten met de cantate Herzlich lieb hab ich dich, o Herr van Dietrich Buxtehude. Tijdgenoten beoordeelden deze cantate als een “hoogtepunt van de Noord-Duitse koraalzetting”.